Työperäisen maahanmuuton tarveharkinnasta
Eduskunnassa on tehty lakialoite tarveharkinnasta luopumisesta kokonaan työperäisessä maahanmuutossa. Aloite on kerännyt tukea puoluerajojen yli. Osa oman puolueeni kansanedustajista kannattaa aloitetta, osa ei.
En kannata täydellistä luopumista tarveharkinnasta. Muun muassa rakennustyömailla on nähty, että täysin rajoittamaton työperäinen maahanmuutto johtaisi siihen, että halpatyövoimaa tulisi tänne tekemään keikkatyötä täydellisesti poljetuin työehdoin.
Käytännössä suurin ongelma on se, että lähes rajoittamaton halpatyövoiman saanti johtaisi siihen, etteivät suomalaiset työttömät enää pystyisi työllistymään heidän korkeiden elinkustannustensa takia. Suomalaiset työttömät eivät voi tehdä töitä 800 euron kuukausipalkalla, esimerkiksi Afrikasta tai tietyistä Aasian maista tuleva rakennustyöläinen voi. Niin kauan kuin alipalkkaus ei ole kriminalisoitua ja ammattiliitoilla ei ole kanneoikeutta, ei alipalkkaukseen voida puuttua tehokkaasti millään muilla keinoilla. Kehitysmaista tuleva työvoima kuitenkin tekee töitä mielellään alipalkattuna, niin kauan kuin palkka riittää perheen elättämiseen kotimaassa.
Näistä syistä en luopuisi tarveharkinnasta kokonaan, tai jos eteen tulee tilanne jossa eduskunnan enemmistö kannattaisi sitä, pitäisi ehdottomasti ensin kriminalisoida alipalkkaus ja antaa ammattiliitoille kanneoikeus.
On kuitenkin todettava, että työperäistä maahanmuuttoa tarvitaan ja etenkin asiantuntijoiden saamista Suomeen pitää helpottaa alalla kuin alalla. Nämä henkilöt pitäisi saada Suomeen erittäin nopean ja hakijalle edullisen prosessin kautta, jotta Suomeen saadaan lisää työvoimaa ja osaamista. Suomi nimittäin tarvitsee kipeästi sellaista työvoimaa, joka pelaa työehtojen osalta samassa sarjassa kuin suomalaiset ja ei ainakaan merkittävällä tavalla vaikeuta suomalaisten työttömien työllistymistä. Työvoimapula on huutava jo nyt monella alla ja tulevaisuudessa koko yhteiskunnassa ja sitä ei ratkaista pelkästään työllistämällä työttömät, vaan tarvitaan hallittua maahanmuuttoa.
Aihetta hiukan sivuten, mielestäni myös niiden turvapaikanhakijoiden, jotka ovat työllistyneet turvapaikanhakuprosessin aikana pysyvänluoteiseen ja työehtosopimusten mukaan palkattuun työsuhteeseen, pitäisi saada jonkinlainen oleskelulupa. Tällä hetkellä tämä ei nimittäin toteudu useasta osin luonteeltaan pikkumaisesta syystä, vaikka mitään teoreettista estettä (vaatisi toki varmaan lakimuutoksia) sille että työllistyneet turvapaikanhakijat saisivat jonkinlaisen oleskeluluvan ei ole. Kyse on jälleen kerran poliittisesta tahtotilasta, kuten myös esimerkiksi alipalkkauksen kriminalisoinnin kohdalla.
Tarveharkinnasta voidaan luopua edellytyksellä, että Suomeen saapuvan työvoiman työehtoja valvotaan. Sopimuspalkat alittavista työehdoista pitää työantajaa rangaista vähintään laittoman hyödyn verran + valvontakulut.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä se vaatisi reilusti kovemman rangaistuksen. Muutenhan kiinni jäädessä vain korkeintaan menettäisi sen hyödyn. Ja kun kaikkia ei kuitenkaan sataisi kiinni, varsinkaan kun valvojia ei varmasti oikeisto palkkaisi, niin se kannattaisi edelleen.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä, kunnon sanktiot. Samalla laittomista lakoista täysi korvausvelvollisuus liitoille.
Olisi muuten kätevää jos työtuomioistuin voisi antaa ennakkolausunnon aiotun lakon laillisuudesta. Se voisi vapauttaa korvausvelvollisuudesta.
Ilmoita asiaton viesti
Niinkutsuttujen laittomien lakkojen sanktionnin kohdalla varmaan sitten pitäisi erittäin kovin sanktioida se työnantajien tietoinen sopimusrikkomus. Niistähän ne kuuluisat ”laittomat” lakot johtuvat. Jostain syytä työnantajat ovat käsityksessä, että työrauhavelvoite on päällä vaikka eivät noudattaisikaan sopimuksia joihin se työrauha pohjaa. Kertoo aika karua kieltä niin työnantajien kuin valittajien asenneongelmista.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä, sanktioidaan myös sopimusrikkomukset. Lopultahan sen työtuomioistuin päättää että kuka teki väärin ja mitä. Sinne vain päätöksiin vahinkojen osalta täyden korvauksen periaate.
Ilmoita asiaton viesti
Hirveä vaiva kierrättää tuollaiset asiat työtuomioistuimen kautta. Paljon paremmin asia hoituu kun työntekjät menevät lakkoon siinä firmassa joka ei tekemiään sopimuksia noudata, jolloin asia korjaantuu nopeasti ja tuomioisuinlaitosta turhan kuormittamatta. Toki alan laajuisella lakolla painostetaan sitten työnantajajärjestöjä hoitamaan myös oma duuninsa, mikä tki ilmeisesti niiden mielestä noin yleensä on aivsn liikaa vaadittu.
Ilmoita asiaton viesti
Ethän sinä sitä tiedä kumpi on oikeassa ja kumpi väärässä ennenkuin asia ratkaistaan oikeudessa. Vahvimman oikeus näyttää sopivan ammattiliitoille, mutta ulkopuolinen tuomio ei. Miksi näin?
Ilmoita asiaton viesti
Lassi, hyviä huomioita. Halpatyövoiman käyttäminen voidaan estää lakiteitse jos tahtoa on. Työssä olevaa turvapaikanhakijaa ei ole syytä karkottaa, hänet voidaan mielestäni joustavasti siirtää työperäisen maahanmuuton piiriin
Ilmoita asiaton viesti
Tarveharkinnasta luopuminen tulisi suomalaisille kalliiksi. Ainakin suomalaisille veronmaksajille.
Halpatyövoima tekisi ehkä vielä huonompaa laatua, kuin mitä tähän asti on nähty. Halpatyövoima pitäisi suomalaiset työttömät edelleen työttöminä. Heille maksettaisiin joitakin tukia, mutta silti emme saisi halpatyöläisistä veroja kirstuumme.
En tiedä kuinka laajaa se on, mutta ainakin Virosta tulleen työntekijän perhettä elättävät suomalaiset veronmaksajat. https://yle.fi/uutiset/3-7216245. Suomeen tultuaan työntekijä menee sossuun ilmoittamaan, että kotimaahansa jäi vaimo ja 6 lasta, jotka Suomen pitää elättää ja sossu elättää. Oli siellä sitten perhettä tai ei. Kuka sen tarkistaisi ja miten.
Ilmoita asiaton viesti
Tuossa on top 15 lista ammateista, joilla ilmoitetaan olevan työvoimapulaa:
1. Kuulontutkijat ja puheterapeutit
2. Ylilääkärit ja erikoislääkärit
3. Hammaslääkärit
4. Puhelin- ja asiakaspalvelukeskusten myyjät
5. Yleislääkärit
6. Sosiaalityön erityisasiantuntijat
7. Myyntiedustajat
8. Rakennusalan työnjohtajat
9. Kodinhoitajat (kotipalvelutoiminta)
10. Betonirakentajat ja raudoittajat
11. Rakennusinsinöörit
12. Lastentarhaopettajat
13. Sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja
14. Kattoasentajat- ja korjaajat
15. Maansiirtokoneiden ym. kuljettajat
Siitä sitten miettimään, miten tarveharkinnan poistolla nämä hoidetaan ja ilman suomen kielen osaamista.
Ilmoita asiaton viesti
Yksi pointtihan on se, että asiantuntija-ammatteihin kyllä käsittääkseni ei pahemmin enää sovelleta tarveharkintaa. Toki viisumiprosessissa olisi varmaan nopeuttamisen varaa, mutta toisaalta luin juuri jostain, että esim. tutkijat eivät tänä päivänä edes tarvitse oleskelulupaa.
Käytännössä tarveharkinnan poisto toisi tänne lähinnä halpatyövoimaa. Asiantuntija-ammattien työvoimapulaan se tuskin toisi muutosta. Tarveharkinnan poistoa voisi vakavasti harkita jos täällä ei olisi työttömiä ja olisi joka alalla työvoimapula, mutta tässä tilanteessa siinä ei ole mitään järkeä ainakaan niin kauan kuin työehtojen toteutumista ei pystytä sataprosenttisesti valvomaan. Enkä tiedä olisiko se järkevää juuri nyt siinäkään tapauksessa.
Ilmoita asiaton viesti
”Yksi pointtihan on se, että asiantuntija-ammatteihin kyllä käsittääkseni ei pahemmin enää sovelleta tarveharkintaa.”
Väärä käsitys.
Mun kaveri, joka teki kanssani suomen kielen opetussivustoa, ei saanut edes viisumia Suomeen. Hän ilmoitti opiskelevansa suomea sekä hänen ammattinsa edellyttämät tentit jne. omalla kustannuksellaan (suomen kielen kurssipaikka oli jo valmiina).
Hän on hammaslääkäri, erikoisalanaan hammaskirurgia.
Hänelle ilmoitettiin, ettei hän saa viisumia, koska ”epäilevät hänen jäävän Suomeen”!!!!
Tätä ilmaissaittia tehtiin yhdessä: http://opimme.weebly.com eli hän käänsi tekstit englannista arabiaksi. Tarkoitus oli, että syventäisimme kurssin hoiva-alalle, sen jälkeen kun yleiskielestä olisi opittu n. 3.000 suomenkielen sanaa. [Tällä hetkellä oppilaita on noin 50 per päivä. Valtaosa on maahanmuuttajia].
Nyt hän toimii hammaslääkärinä Bahrainissa ja minäkin muutin ”muille maille”.
Seuraavaksi teen kielikurssin suomi-englanti-bulgaria, eli bulgarian kieltä opiskeleville. Enkä välitä siitä mitä mieltä viranomaiset ovat. 😉
Henry
Ilmoita asiaton viesti
En tarkoittanut, että kaikkiin asiantuntija-ammatteihin ei sovellettaisi edelleen tarveharkintaa. Suureen osaan ei kuitenkaan enää sovelleta. Kaverisi tapaus on aivan käsittämätön, ja muun muasssa sen vuoksi otinkin tekstissäkin esille (vähän eri sanamuodoin toki), että työperäistä maahamuuttoa pitäisi helpottaa silloin kun se ei aiheuta sitä, että syntyy halpatyömarkkinoita ja työttömien työllistäminen vaikeutuu merkittävästi sen seurauksena. Lienee sanomattakin selvää, että hammaskirurgi ei tule tänne tekemään halpatöitä eikä vie töitä keneltäkään työttömältä.
Ilmoita asiaton viesti
Eräs toverini on Suomessa opiskelijaviisumilla ja tekee sen sallimat 15 tuntia viikossa töitä. Hänelle tarjottiin toista työtä oheen mutta tästä hän joutui kieltäytymään koska säännöt eivät salli enempää töiden tekoa.
Machine learning DI, ei tosiaan tartte halpatyövoimaksi kutsua.
Eli söi nyt ainakin voitaisiin aloittaa että ne jotka maassa jo ovat, olivat sitten opiskelijoita tai vaikka pakolaisia, saisivat tehdä töitä niin paljon kun lystäävät. Työsuhteen ajaksi oleskelulupa.
Erityisesti kun reaaliaikainen tulorekisteri tulee pian käyttöön, väärinkäytöksiä tulee jo helpommin ilmi.
Ilmoita asiaton viesti
Pekka kannatettava idea mielestäni. Ainakin siirtyminen opiskelijaviisumilta työviisumille pitäisi olla joustavaa ja nopeaa. Kaikkien etu on, että Suomessa opiskellut tai opiskeleva henkilö jää Suomeen töihin. Kaikki turhat esteet sen edestä pitää purkaa, ja Suomeen töihin jäämiseen tulee kannustaa. On yhteiskunnan kannalta todella ongelmallinen tilanne jos Suomessa opiskelleet lähtevät Suomesta byrokratian vuoksi. Silloin suurin osa edelleenkin usein ilmaiseen tai puoli-ilmaiseen koulutukseen laitetusta rahasta valuu hukkaan.
Ilmoita asiaton viesti
Suomen kielen taito on kaiken a&o soten piirissä. Esimerkiksi Kirkkonummella tapahtui turha halvaantuminen kieliongelmien johdosta. Varsinkin jos henkilö (sairaanhoitaja, lääkäri) on tekemisessä sairaiden ihmisten ja lääkkeiden kanssa, on kielen ymmärtäminen erittäin tärkeää.
Ilmoita asiaton viesti
Asiantuntijoiden osalta ei nytkään ole tarveharkintaa. Kyse on puhtaasti halpatyövoimasta ja/tai ammattitaidottomasta työvoimasta. Perimmäinen syy on saada tekosyy niiden turvapaikanhakijoiden, joiden hakemus on hylätty, maassa olon jatkumiselle työnhakijoina.
Ilmoita asiaton viesti
Itse harkitsisin myös työttömyysperäisen työvoiman tarveharkinnasta luopumista. Nimittäin jos yhteiskunta halutaan tuhota, niin tehdään se kerralla ja kunnolla.
Ilmoita asiaton viesti
Suomalaisuus ei valitettavasti ole enää pitkään ollut laadun tae. Väite, että afrikkalaiset ym. tulevat luonnostaan toimeen pienemmällä palkalla kuin suomalainen, on rasistinen.
Ilmoita asiaton viesti
Suomalaisuus ei ole laadun tae, en ainakaan itse koskaan väittänyt että se olisi. Vaikkakin keskimäärin suomalainen rakennusmies varmasti osaa rakentaa paremmin Suomen oloihin soveltuvia rakennuksia, kuin mitä afrikkalainen osaa ilman Suomessa annettavaa lisäkoulutusta. En myöskään koskaan väittänyt, että afrikkalaiset tai aasialaiset tulisivat luonnostaan toimeen pienemmällä palkalla. He tulevat toimeen pienemmällä palkalla siksi, että heistä suurin osa ei aio asua pysyvästi Suomessa vaan tienaa rahaa viedäkseen sen kotimaahansa, ja heidän kotimaissaan elinkustannukset saattavat helposti olla kymmenesosa Suomen elinkustannuksista.
Ilmoita asiaton viesti
”… Väite, että afrikkalaiset ym. tulevat luonnostaan toimeen pienemmällä palkalla kuin suomalainen…”.
Mahtaako kukaan noin väittää. Jos väittää tarkoittanee, että afrikkalainen tulee toimeen pienemmällä palkalla, kunhan sitä jatketaan reilusti veronmaksajien kukkarosta. Kun siis maksatetaan firmojen palkkakuluja työntekijöillä itsellään eli verorahoista.
Tällöin palkaksi nimitetty osa tuloista on pienempi, kuin sopimusten mukaan pitäisi olla.
Ilmoita asiaton viesti
Tämä on asia,missä mielipide-erot ylittävät puoluerajat lähes kaikkialla.Jopa USA:ssa kuten hiljattainen vääntö ”Dreamerseista” muistuttaa.
Ilmoita asiaton viesti
Työperäinen tarveharkinta.
Joo. Turvapaikanhakija saa 3kk vastaanottokeskuksessa oleskelun jälkeen alkaa tekemään töitä ja tuhansia on jo kaupunkien / kuntien palkkalistoilla, vaikka eivät osaa puhua, lukea, kirjoittaa edes Suomeksi tai ruotsiksi.
Firmat ottaa työharjoitteluun ilmaisia turvapaikanhakijoita tuhansittain vuosittain myös.
Samaan aikaan on Suomessa kantasuomalaisia kymmeniä tuhansia ilman töitä ja kymmeniä tuhansia on työkokeiluissa ja työharjoitteluissa palkattomana tai minimipalkkaa alemmalla tasolla.
Ulkomailta tuleville on olemassa ehdot, jotka on täytettävä hakiessaan työviisumia Suomeen tulemista varten.
Nyt niitäkin ehtoja halutaan poistaa ulkomaalaisilta.
Koska alkaa poliitikot Suomessa ajattelemaan Suomalaisten etuja?
Siinäkö vaiheessa, kun kaupunkien asukkaista on 90 % ulkomaalaisia ja kantasuomalaisten leipäjonot on 25km pitkiä ja jonottamaan on varattava aikaa viikko saadakseen leipäpussin, jolloin myös kuolleita jo jonottajia haetaan useita jonoista joka päivä.
Haluaako poliitikot Suomesta narkkarien uuden asuinalueen, kuten yhdysvalloissa on jo miljoonia narkkareita ja kyseessä jo kansallinen hätätila monin paikoin yhdysvaltoja.
Olin itse ulkomailla maahanmuuttajana useita vuosia ja siellä maahanmuuttjan oli ja on noudatettava maan lakeja tai edessä vankilan kautta tapahtuva karkoitus.
Maahanmuuttaja oli tervetullut vain passin ja viisumin / oleskeluluvan kanssa, jolloin oli yksin vastuussa omista asioistaan ja yhteiskunta edellytti maahanmuuttajan maksavan itse omat ja perheensä asunnon, vuokran, ruuan, terveydenhuollon, lääkkeensä, vakuutuksensa, harrastuksensa ja kaiken mitä maahanmuuttaja halusi oli maahanmuuttajan itse omilla rahoillaan maksettava.
Se järjenkäyttö on unohtunut poliitikoilta, kun on mentävä lahjuksien vuoksi ilmaisen työvoiman perässä liike-elämän ehdoilla ja unohdettava oma kansa ja oman kansakunnan edut, koska lahjukset on paremmat liike-elämällä mukana olevilla riistäjillä, jotka saavat miljardien tuotot pienillä kuluilla.
Ilmoita asiaton viesti