Lassi Jääskeläinen Ajatuksia Lohjalta

Hallitus on laiminlyönyt täysin työttömyyden hoidon

 Työttömyys kasvaa ja työttömiä on jo 250 000. Työllisyysaste on säälittävät 68%. Mitä tekee hallitus? Leikkaa työllisyysmäärärahoista ja yrittää saada työttömät töihin piiskaamalla, vaikka työpaikkoja ei ole sen enempää.

Kolmen kuukauden suoja-ajasta luopuminen ja muut kovennukset työttömyysturvaan eivät johda muuhun kuin lisääntyneisiin karensseihin ja pidempiin leipäjonoihin. Leikkaukset työllisyysmäärärahoihin vievät pitkäaikaistyöttömiltä viimeisetkin mahdollisuudet työllistyä.

Hallitus on luvannut luoda 200 000 työpaikkaa kahdeksan vuoden aikana. Miten nämä syntyvät, siihen ei hallituksella taida enää olla vastausta, kun merkittävää talouskasvua tuskin on näkyvissä seuraavan kahdeksan vuoden aikana.

Yhteiskuntasopimuksella on tarkoitus luoda 35 000 uutta työpaikkaa. Kuitenkin työpaikkojen syntyminen riippuu käytännössä laskutavasta (joita taloustieteessä on monia), toisella laskutavalla voitanee päätyä negatiiviseen lopputulokseen. Käytännössä kaikki riippuu siitä, käyttävätkö yritykset palkkakustannuksista säästyvät rahat työntekijöiden palkkaamiseen. Tämän kevään osingonjakojen perusteella näyttää siltä, että eivät käytä, vaan lisäosinkoihin. Tällöin yhteiskuntasopimus ei lyhyellä tähtäimellä luo ainuttakaan työpaikkaa vaan vähentää niitä, koska ostovoima putoaa ja sisämarkkinoilla toimivat yritykset joutuvat irtisanomaan väkeä.

Mikä on siis hallituksen työttömyyspolitiikan saldo? Käytännössä se, että tulevaisuudessa työttömät ajetaan vielä entistä ahtaammalle, eikä työpaikkoja ole ainakaan sen enempää.

Vetoankin hallitukseen, että se peruu työttömyysturvaan kaavaillut kiristykset, palauttaa työllisyysmäärärahat entiselle tasolle, ja ryhtyy todellisiin toimiin työttömyyden vähentämiseksi. Alkuun voitaisiin lähteä esimerkiksi ottamalla käyttöön SDP:n esittämä työllistämisseteli, joka laskelmien mukaan toisi heti 15 000 työpaikkaa ja merkittävät säästöt valtiolle. Vaihtoehtoja työpaikkojen luomiseksi on monia, ja jo prosentin nousu työllisyysasteessa toisi valtiolle noin miljardin säästöt. Näin ollen työttömyyden vähentäminen on myös hyvä keino sopeuttaa, eikä kohdennettu elvytys (esim. infraan ja homekoulujen korjaamiseen) työpaikkojen luomiseksi ole sekään huono vaihtoehto.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (68 kommenttia)

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki

Jutta lupasi 100.000 uutta työpaikkaa ja niitä tässä hallitus odottelee.

Käyttäjän LassiJskelinen kuva
Lassi Jääskeläinen

Silloin kaikki ennusteet povasivat selkeää talouskasvua, nyt taas viime vaalien alla mikään ennuste ei povannut sitä.

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki

#3
Mitkä ennusteet? Minä kirjoitin talouden romahtamisesta jo maaliskuussa 2011.

Käyttäjän LassiJskelinen kuva
Lassi Jääskeläinen Vastaus kommenttiin #4

Ne viralliset ennusteet (mm. valtiovarainministeriö, OECD), joihin talouspolitiikka pohjaa.

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki Vastaus kommenttiin #6

#6
No se meni poskelleen. Ei tullut jakovaraa, kun SDP:n M. Koivisto tuhosi 66.000 yrittäjää. Ne on 100 -vuotta salaiset paperit.

Siitä voit Lassi helposti arvioida, kuinka kauan talouden alamäki jatkuu.

Eikö teillä puolueessa oma järki säteile?

Pekka Heliste Vastaus kommenttiin #17

Meillä on ollut kuitenkin kokoomuslainen valtiovarainministeri yli 20 vuotta

Ja porvarienemmistö Eduskunnassa yli 50 vuotta

Ilmeisesti porvarit ovat saamattomia vätyksiä

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto Vastaus kommenttiin #21

Eikös Suomi ollut vielä 2008 suorastaan taloudenpidon mallioppilas, joten ei niitä porvareita aivan saamattomisksi vätyksiksi sovi moittia, mikäli tuon 50 vuoden tulokset halutaan heidän piikkinsä panna. Kehitys Euroopan talouden sairaaksi mieheksi tapahtui Sosialidemokraattisen valtiovarainministerin ohjauksessa, joskin sen käänteen pani alulle Vanhasen II hallituksen valtiovarainministerinä toiminut kokoomuksen Katainen.

Pekka Heliste Vastaus kommenttiin #31

Eduskunnassa ja hallituksessa on kuitenkin aina ollut porvarienemmistö viimeiset 50 vuotta

Jos enemmistöllä ei saa kunnon päätöksiä aikaiseksi 50 vuodessa niin kyllä sellaista porukkaa pitää nimittää vätyksiksi

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto Vastaus kommenttiin #32

Sitä vätystelykauttahan on ollut vain viimeiset 5 - 6 vuotta. Niiden 45 edellisen vuoden aikana saatiin sentään tuloksia aikaan, vaikka välillä olikin röykkyistä. Mutta vätystelyähän se Kataiselta oli, että pani pystyyn vasemmistoenemmistöisen hallituksen, kun ehdottomasti halusi pääministeriksi. Ja sen hallituksen aikana ne 45 edellisen vuoden saavutukset pantiin pilalle.

Käyttäjän karikilpio kuva
Kari Kilpiö Vastaus kommenttiin #17

#17. PI. SAK:n ohjesäännöissä oli takavuosina tärkeä neuvo: "järjen käyttö on sallittua, jos muu ei auta." Liekö sekin nyt piilevää lahjakkuusreserviä?

Käyttäjän karikilpio kuva
Kari Kilpiö Vastaus kommenttiin #17

#17.PI. Taitaa tuo sdp olla yrittäjävihamielinen puolue vai mitä olette mieltä asiasta? Em. SDP:n M.Koiviston toimiin perustaen.

Byrokratiat eivät lisää Suomen tuotantoa, kauppaa ei vientiä eikä tee kilpailukykyloikkaa maailman markkinoille.

Pekka Heliste Vastaus kommenttiin #17

Päätöksen pienyriysten tuhoamaisesta tekivät Aho ja Viinanen. KOP ja SYP omistajia oli n 500000 , kaikki Kokoomuksen ja Kepun äänestäjiä. Oli tärkeämpää pelastaa näiden 500000 rahat kuin 70000 yrittäjän.

Norjassa ja Ruotsissa tehtiin aivan päinvastoine eli näissä maissa valtio meni omistajiksi tukea saaviin pankkeihin ja esti pienyritysten ajamisen konkurssiin.
Kun pankkien arvot palautuivat valtioilla oli käsissään arvokas omaisuus ja valtiot tekivät jopa voittoa pankkikriisillä

Suomessa valtiolle jäi vain velat

Nimenoman hallitus teki päätökset pankkien tukemisesta, ei presidentti, hn oli sivussa tästä päätöksenteosta.

Porvarit ovat mys kyvyttömiä kantamaan vastuunsa päätöksistään

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki Vastaus kommenttiin #38

''Päätöksen pienyriysten tuhoamaisesta tekivät Aho ja Viinanen. KOP ja SYP omistajia oli n 500000 , kaikki Kokoomuksen ja Kepun äänestäjiä. Oli tärkeämpää pelastaa näiden 500000 rahat kuin 70000 yrittäjän.''

Hyvä, että näin kävi ja lama jatkuu............................................ ja salaisuus säilyy sata vuotta.

Käyttäjän SepSaa kuva
Seppo Saari

Lassi Jääskeäinen:
"Silloin kaikki ennusteet povasivat selkeää talouskasvua, nyt taas viime vaalien alla mikään ennuste ei povannut sitä."
---
Jos siis kaikki ennusteet povasivat silloin (six-packille, 2011->) selkeää talouskasvua, niin silloinhan Jutalla olisi ollut hyvä mahdollisuus.
Jos taas viime vaaleissa (2015->) ennuste ei povannut sitä, miten voit rehellisesti edellyttää parempia tuloksia näinä jälkien siivouksen aikoina?
Logiikkaasi en oikein ymmärrä, koska eikö juuri nyt korjata niitä Jutan ja Jyrkin hallituksen siivoamatta jääneitä jälkiä ja päättämättömyyden seurauksia?

Käyttäjän mikkokokko kuva
Mikko Kokko

Ainoastaan hallituksen omat toivotaan-toivotaan ennusteet. Ei tullut 2011 kasvua, ei 2012, ei 2013, ei 2014 eikä 2015. Viisaampi olisi katsonut "kaikkia ennusteita" kriittisemmin...

Pekka Heliste

"POLITIIKKA
Kokoomuksen kymmenen kohdan työlista julki - 100 000 uutta työpaikkaa"

Missäs ne Kokoomuksen 100000 uutta työapaikkaa ovat ?

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki

#24
Miksi pekka vasemmisto nukkuu, vaikka toverit on työttömiä, eikä duunari pärjää nettopalkallaan, vaan pitää mennä Fattan luukulle hakemaan toimeentulotukea?

Pekka Heliste Vastaus kommenttiin #50

Ei työssäkäyvä saa fattan luukulta mitään jos tekee normaalia työaikaa.

Olet ilmeisesti nukkunut tai lukutaidon jos et ole huomannut esim nollasopimusten kieltävää kandalaisaloitetta.

Nollatuntisopparit ajavat ihmisiä fattan luukulle

Käyttäjän RaimoTossavainen kuva
Raimo Tossavainen

Mitenkäs Jutta Urpilainen hoiti asiat kun lupasi 100 000 työpaikkaa, taisi lupauksessa tulla etumerkkivirhe.
Onkohan demarit oikea taho neuvomaan näissä asioissa. Rinteen korulause on, että pitää saada vienti vetämään. Se on helpommin sanottu, kuin tehty.
Ps tuli sama huomaautus yhtä aikaa

Käyttäjän LassiJskelinen kuva
Lassi Jääskeläinen

Kannattaa tutustua mm. meidän yrittäjyyspakettiin. Ei tuo ole pelkkä korulause.

Käyttäjän karikilpio kuva
Kari Kilpiö

#11. Luettelepa demarien luomat uudet työpaikat Suomessa punapääoman tuhoutumisen (1990-luvun vaihteessa Koiviston (sdp) ollessa presidenttinä, SP-Liikasen (sdp) ja Louekosken(sdp) ollessa valtionvarainministereinä Holkerin sinipuna- eli "hallitun rakennemuutos"hallituksen aikaan, kun kansaa kehoitettiin syömään silakoita ja kun "verotus vain keveni").

Vaalilupauksissa osataan kyllä vaalikarjalle populistisesti ja katteettomasti luvata imperatiivisen mandaatin turvin vaikka kuuta taivaalta. Tai vaatia "TYÖTÄ TYÖTTÖMILLE" ilman, että sdp itse niitä järjestäisi. Jäsenmaksut ovat tärkeitä sekä sdp:lle että ay-järjestöille - elinehto kuten ay-maksujen verovähennyskelpoisuuden säilyttäminenkin. Muusta taloudesta viis välitetään - yleensä.Veroja tietysti halutaan aina korottaa ja lisää vain ylivelkaantua eikä leikata menoja ja mennä IMF:n ja troikan valvontaan Kreikan aisapariksi.
Siksipä luottoluokituskin jo tipahti ja kohta tällä menolla tipahtaa B-luokkaankin. Riidelkää vain lisää epäsolidaarisesti, kyl se siitä siten tipahtaa...

Käyttäjän mikkokokko kuva
Mikko Kokko

Teidän yrittäjyyspakettiin? Onko se syntynyt oppositiossa? Hallituksessa kun olitte avainministerien kanssa, niin yrittäjyyspaketti ei ainakaan toiminut. Ja siitä on alle vuosi kun olitte, neljä vuotta.

Käyttäjän ilkkavarsio kuva
Ilkka Varsio Vastaus kommenttiin #54

Esimerkiksi demarit ovat mielummin tuhonneet kaiken kuin muuttaneet näkemyksiään.

Demarit ovat tuhonneet kaiken omaisuutensa: Haka, Kansa, EKA, Tradeka jne jne

Vain Hakaniemen veroparatiisi porskuttaa. VVO:ta eivät vielä ole saaneet nurin eikä ihme: Veronmaksajien rahoilla ensin rakennetaan asunnot ja sitten pyydetään maan korkeimpia vuokria, ei huolleta, lämmöt minimissä jne. Vuokrat maksaa asumistuki ja lopulta kymmenien miljoonien voitot otetaan ulos täysin verotta.

Käyttäjän topira kuva
Topi Rantakivi

Miksi aina annetaan vääriä työttömyyslukuja? Ei enää vääristeleviä lukuja.

TEM:in työllisyyskatsaus Tammikuu 2016:

"Työnhakijoiden kokonaismäärä lisääntyi

Tammikuun lopussa työ­ ja elinkeinotoimistoissa oli kaikkiaan 650 600
työnhakijaa, mikä on 32 000 enemmän kuin vuotta aikaisemmin.
Työnhakijoista oli miehiä 341 000 ja naisia 309 600. Miesten määrä
lisääntyi vuoden takaisesta tilanteesta 13 100:lla ja naisten 18 900:lla.

Työnhakijoista oli työssä olevia 145 400, joista 126 700 oli yleisillä työmarkkinoilla ja 18 600 työ­ ja elinkeinohallinnon palveluilla työllistettynä. Työvoimaan kuulumattomia työnhakijoita oli 126 300, joista 33 200 oli työllistymistä edistävässä palvelussa ja 60 100 koulutuksessa.

Työnhakijoista oli työttömiä työnhakijoita 368 100, mikä on 8 500 enemmän kuin vuotta aikaisemmin. Työttömistä työnhakijoista oli tammikuussa kokoaikaisesti lomautettuja 31 000 eli 3 600 vähemmän kuin joulukuussa.

Edellisen vuoden tammikuusta kokoaikaisesti lomautettujen määrä väheni 3 500:lla. Lyhennettyä työviikkoa tekeviä työnhakijoita oli lisäksi 10 800, mikä on 1 200 enemmän kuin vuotta aikaisemmin."

---------

Jos tilastoja putsailee, niin siinä on puoli miljoonaa kaivelemassa töitä.

Ensin SDP:n Jutta U. lupaili 100 000 työpaikkaa, mutta tulikin miinusmerkki ja reilusti ylitettykin.

Sitten on lupailtu Keskustalta 200 000 työpaikkaa mutta 8 vuoden aikana.

Kohta joku vanha puolue esittää voivansa työllistää 500 000 uutta paikkaa mutta kiirehditään tarkentamaan, että tämä tarkoittaa neljää hallituskautta... Uskokoon kuka tahtoo.

Pekka Heliste

Työllisten määrä miljoonaa
1989 2,483
2000 2,318
2005 2,378
2010 2,410
2015 2,368

Viimeisen liki 30 vuoden aikana on mennyt valtiovarainministeriä ja puolueen puheenjohtajaa vaikka kuinka monta, mutta uusia työpaikkoja ei ole juurikaan näkynyt.Siis nettotyöpaikkoja

Sen sijaan työpaikkoja on syntynyt n 120000-140000 joka vuosi talouskasvun ja uusien tuotteiden mukana

Mutta samalla on hävinnyt 120000-140000 työpaikkaa tuottavuuden nousun ja tuotevalikoiman muuttumisen vuoksi

Kyllä nuo Urpilaisen lupaamat työpaikat syntyivät, kukaan ei vain osannut kysyä, mitä hän tarkoitti.Eikä tuota ole kysytty muiltakaan

Käyttäjän JpLehto kuva
Jp Lehto

Menee ihan tasatahtia veroasteen kanssa. Vain toisin päin. Hyvinvointivaltio ei tarjoa muuta kuin veroja ja työttömyyttä täällä suomessa.

http://www.veronmaksajat.fi/luvut/tilastot/verotuo...

Jyrki Paldán Vastaus kommenttiin #34

Menee myös tasatahtia korkeimman marginaaliveroasteen laskemisen ja taloudellisen epätasa-arvon kasvamisen kanssa. Uusliberalismi ei tarjoa muuta kuin työttömyyttä ja laskevaa elintasoa.

Toni Lahtinen

Vaikka hallitusta onkin haukuttu linjattomuudesta, niin ainakin tässä työttömyysasiassa nykyinen hallitus jatkaa edellisen KOK&SDP -vetoisen hallituksen linjalla.
Politiikkaan tietysti kuuluu, että edellisessä hallituksessa yhtä "menestyksellisesti" työttömyyttä hoitaneet Demarit nyt oppositiosta huutelevat. Todellisuudessa Demaritkin salaa rukoilevat nykyisen hallituksen onnistuvan kipeimpien ongelmien ratkaisuissa, ja saavan syöksykierteessä olevan talouden oikenemaan. Toiveissa tietysti on, ettei varsinainen nousu ehdi vielä alkaa, vaan siitä ja sen hedelmistä pääsisivät Demarit itse hallituksessa nauttimaan.
Politiikka ei ole kaunista, eikä sovi kaltaiselleni suoraselkäiselle ihmiselle. Nykyinen politiikka vaatii pyrkyriasennetta sekä selkärangattomuutta, ja itselleni nuo molemmat ovat mahdottomia vaatimuksia.

Käyttäjän LassiJskelinen kuva
Lassi Jääskeläinen

Ehkä emme tehneet tarpeeksi työttömyyden eteen, mutta emme myöskään aktiivisesti huonontaneet tilannetta mm. leikkaamalla työllisyysmäärärahoja. Ja edelleen, pääministeripuolue oli Kokoomus ja hallituksessa oli kuusi puoluetta.

Minä kyllä toivon ihan aidosti, että tilanne paranee jo hallituskauden aikana eikä vasta myöhemmin. Mutta fakta on, että näillä toimilla se ei parane, ainakaan muuten kuin ulkoisista syistä.

Käyttäjän mikkokokko kuva
Mikko Kokko

Kannattavato Lassi demarit sitä, että valtio työllistäisi? Eihän meidän tarvitse kuin ottaa velkaa hirmuisesti ja pistää ihmiset sillä töihin?

Tai kuten demareiden varjobudjetissa oli, otetaan rahat kerralla Sitrasta ja Suomen pankista ja työllistetään niillä rakennustyömaita (=virolaisia)

Käyttäjän EetuKinnunen1 kuva
Eetu Kinnunen

Jos ei 100 000 työpaikkaa syntynyt Jutan lääkkeillä, niin näillä tempuilla varmasti onnistutaan 200 000 työpaikan häivyttämisessä.

Käyttäjän ilkkavarsio kuva
Ilkka Varsio

Eetu Kinnunen

80 000 häipyi Jutta Urpilaisen ja Antti Rinteen aikana. Lisää varmasti seuraa. Työpaikkojen katoamisen takuumiehenä on ay-liike.

Tämä Suomen malli ei tuo yhtään työpaikkaa. Tämä malli koskettaa vain suurteollisuutta. PK-yritykset jotka ovat ainoat työllisyyden lisääjät, eivät tästä hyödy tipan tippaa.

Käyttäjän ilkkavarsio kuva
Ilkka Varsio Vastaus kommenttiin #45

Pekka Heliste

Niin. Siinä sinulta jäi nyt ratkaiseva tekijä huomioimatta.

100 000 aikaisempaa enemmän poistui työelämästä

2000-luvun alkuvuosina jäi eläkkeelle 50 000–60 000 ihmistä vuosittain, siitä määrä nousi 2000-luvun puolivälin jälkeen aika nopeasti. Nyt näyttää siltä, että vuosi 2009 jäi eläköitymisen huippuvuodeksi, jolloin lähes 80 000 ihmistä jäi eläkkeelle

Vuosina 1945–49 syntyneet suuret ikäluokat jäivät pääosin eläkkeelle viitenä, kuutena edellisvuonna. Heitä oli joka vuosi 15 000–30 000 enemmän kuin aikaisempina vuosina ja lähes 100 000 ihmistä enemmän kuin vastaavana aikana vuosituhannen alussa.

Sinun laskelmasi tarkoittaisi sitä, että eläkkeelle lähtijöiden tilalle ei olisi palkattu ketään eli ne olisivat kaikki muka uusia työpaikkoja.

Pekka Heliste Vastaus kommenttiin #46

Eläköityminen ei tarkoita, että ihminen eläköityisi työelämästä.Useimmat eläköityvät työttömyydestä eli eläköityvältä ei jää täytettävää työpaikkaa

Yli 55-vuotiaiden työllisyysaste on n 55 % luokkaa eli 45 % eläköityy työttömyydestä , työelämän ulkopuolelta kuitenkin :Ja itse asiassa on todennäköistä, että tuo työttömyydestä eläköityvien luku on vielä korkeampi, sillä eläkeputkki vaikutta vasta +60-vuotiaisein

Eli nuo työpaikat, joita mainostat on täytetty suurimmaksi osakai jo 5-10 ennen eläköitymistä.

Työpaikkavirrat eivät kulje kuten esität:Tuottavuuden nousu ja tuotteiden kuolemat syövät vuodessa n 120000-140000 työpaikkaa vuodessa.

Kasvu ja uudet tuotteet taas luovat n 120000 -140000 uutta työpaikkaa ja työllisten määrä on pysynyt suurin piirtein samalla tasolla jo 1990 lähtien.

Näin siis Etlan tutkimuksen mukaan

Suomessa on syntynyt nettotyöpaikkoja vain 1980-luvulla, vielä 1979 meillä oli n 2 miljoonaa työllistä,eli 80-luvulla synnytettiin n 500000 nettotyöpaikkaa.Tosin en olivat lähes kaikki julkisella sektorilla

Eikä tilanne ole ollut sen paremp 50-ja 60-luvulla, vuonna 1970 oli työllisiä n 2 miljoonaa

Minimpalkkojen ja sosiaaliturvan puute johti vain massiiviseen elintasopakolaisuuteen

Käyttäjän JpLehto kuva
Jp Lehto

Demareiden paluu= Ei tehdä mitään, otetaan velkaa, nostetaan veroja, tempputyöllistämisen paluu.

Käyttäjän LassiJskelinen kuva
Lassi Jääskeläinen

Perehdypä vähän meidän linjauksiin. Tai jos se riitä, niin katso historiaan viime hallituskautta pidemmälle.

PS: Mitä tämä hallitus sitten tekee paremmin?

Käyttäjän JpLehto kuva
Jp Lehto

Edes yrittää jotain. Olin aika tiivisti mukana 1990-2002. Raision k-valtuustoa myöden. Ei tartte pelätä, en äänestä, enkä usko työkavereidenkaan äänestävän. Jättävät kyllä äänestämättä mielummin.

Verot sen työllisyyden tappavat ja hyvivointivaltion rakenteet. Eikä ole edes kovin tasa-arvoinen rakennelma.

Käyttäjän AnttiKoskela kuva
Antti Koskela

Työllisyyden hoito ei taida kuulua tämän hallituksen prioriteetteihin ollenkaan.

Käyttäjän RaimoTossavainen kuva
Raimo Tossavainen

Antti, ei se nyt ihan noinkaan taida olla. Onha se kuultu, että työllisyyden parantaminen on hallituksen kärkihankkeita.
Tähän pyrkimykseen vaan eräät tahot koittavat kaikin keinoin heittää kapuloita rattaisiin.
Lue kirjoitukseni alempana, sopii hyvin kommenttiisi 14

Käyttäjän karikilpio kuva
Kari Kilpiö

#14. Ketkäs ne mainosti yhteistyökykyään taannoin: "Ei repien vaan rakentaen!!??"

Käyttäjän ilkkavarsio kuva
Ilkka Varsio

Antti Koskela

Eikä ay-liikken. Suomeen tulee kohtaheti 100 000 työpaikkaa kun yleissitovuus poistetaan.

Kun sitä ei ole saatu luonnollista tietä tehtyä, yritykset ovat siirtäneet 100 000 työpaikkaa ulos maasta ja niiden työpaikkojen lisäksi samat yritykset ovat palkanneet uusissa tuotantomaissaan 200 000 työpaikkaa.

Pekka Heliste

Eivät työpaikat ole itseisarvo, työpaikkojen pitää olla tuottaviakin

Olen palkannut ihmisiä sellaisissa kuin Indonesia, Pakistan,Sri Lanka, Venäjä , Latvia, Viro etc eli köyhissä maissa.

Eivät imiset näissäkään maissa tuleet millä tahnsa palkalla töihin vaikka yleissitovia työehtosopimuksia ei ollut.Ihmiset oivat hyvin tarkkoja , että palkalla pitää elää ja vielä pitää jäädä jotain huvituksiin ja ylellisyyksiin,

Jos joku tuli alle tämän ns luonnollisen palkan niin li varmaa, että hän varasti tai kiristi asiakkaita .

Suomessa voidaan nyt tehdä töitä alle torihintojen koska sosiaaliturva täydentää ja työehtosopimus takaa edes siedettävän minimipalkan

Ja jos yleissitovuus puretaan niin tilalle tulee minimipalkka, joka on varmaan 8-12 euroa eli nykyisten työehtosopimusten minimi

Isossa-Britanniassa vähimmäispalkka on vuonna 2014 £6,50/tunti
Alankomaissa vähimmäispalkka on 1495,20 euroa kuussa.
Ranskassa vähimmäispalkka on 9,43 euroa tunnissa
Saksassa vähimmäispalkka on 8,50€ tunnissa

Käyttäjän RaimoTossavainen kuva
Raimo Tossavainen

Tapasin Matti Vanhasen viime vaalien alla eräässä vaalitilaisuudessa. Esitin silloin hänelle, että eikö olisi nyt paikallaan neljän suuren yhteishallitus, kun olisi saatava Suomi jaloilleen. Hän tyrmäsi esityksen, että ei ole mahdollista. Olen siitäkin huolimatta tänä päivänäkin sitä mieltä, että näin olisi pitänyt tehdä.
Maassamme pitää tehdä suuria kauaskantoisia päätöksiä.Näiden päätösten takana pitäisi olla kaikkien suurten puolueiden tuki.
Nyt aikaa kuluu keskinäiseen kinasteluun. Pitäisi tehdä niin, eipäs kuin niin...
Toki neljän suuren hallituksessa jouduttaisiin kovasti vääntämään etsittäessä yhteistä näkökulmaa asioihn, mutta aina ne olisi löydettävissä.
Minua vaivaa politiikassa se, että asioiden hoito on ainaista kinastelua. Eihän näin toimita " siviilissäkään".
Hallitusvastuussa olevat joutuvat tekemään vaikeita asioita ja oppositio pääsee " räksyttämään" ja keräämään ansaitsemattomia irtopisteitä.
Huomaahan sen tälläkin keskustelupalstalla kahtiajaon, sama ilmiö. Toiset puolustavat ja toiset kritisoivat. Eikö näitä barrigaadeja voisi vähitellen poistaa, tai ainakin madaltaa.

Käyttäjän LassiJskelinen kuva
Lassi Jääskeläinen

Mielestäni juuri oppositio pitäisi joko ottaa mukaan vahvasti kaikkeen tekemiseen, tai sitten muodostaa hallitus juuri neljän suuren kesken. Etenkin kun nyt täytyy tehdä vaalikaudet ylittäviä ratkaisuja.

Käyttäjän karikilpio kuva
Kari Kilpiö

#16. Mitä useampi kokki sitä huonompi sekametelisoppa sateenkaaren tuolla puolen nähdysti. Poukkoilevalla, lyhytjänteisellä, ay-/puolueintressipolitiikalla ja jatkuvalla, lyhytnäköisellä ja vaalikeskeisellä politiikalla ei Suomea kunnosteta. Sillä ei päästä koskaan rationaaliseen, pitkäjänteiseen budjetintekoon. - "Valitettavasti!"

PLATON/VALTIO: "Demokratian heikkous on riitelevät puolueet" ja nykyään lisättynä vielä riitelevällä ja lisäetuja ahnehtivalla ay-liikkeellä. Eläppä heidän kanssaan sitten solidaarisesti, isänmaallisesti tai kristillisesti taikka toimivasti. Maan etu kärsii tuosta kiistelystä.

Käyttäjän JariPirppu kuva
Jari Pirppu

Periaatteessa työttömyyden hoito kuuluu ihan muulle taholle kuin istuvalle hallitukselle,-se kuuluu kuluttajille eli n.s markkinavoimille,,jotka olemme me,-eli siis kotimaista,ja vain kotimaista tavaraa kaupasta aina kun sitä on !

Käyttäjän milkoaikio kuva
Milko Aikio

Mitä tekemistä hallituksella on työllisyyden kanssa? Hallituksen tehtävä on pysyä poissa tieltä ja antaa markkinoille mahdollisimman suuri vapaus toimia.

Käyttäjän karikilpio kuva
Kari Kilpiö

#26. Vapaa markkinatalous on näyttönsä antanut EU:ssa ja ympäri maailmaa ja jäljet ovat olleet katastrofaaliset: finanssi- ym. kriisejä on pukannut ahneessa virtuaalisessa kuplataloudessa tuon tuostakin ja uutta pukkaa kohta lisää.

Suomi on samassa vapaan markkinatalouden, ahneuden ja iltalypsyjen kriisiliemessä mukana, kun yhteisvastuuta/-työtä ei näytä syntyvän ja epäsolidaariset, lyhytnäköiset jarruvoimat pyrkivät estämään epäisänmaallisesti tahallaan yhteiskuntasovun syntymistä.

Suomi kärsii yhteispelitaidottomuudesta poliittisella pelikentällä. Siksi ei kunnian kukko laula, ja siksi luottoluokitukset tippuvat tippumistaan. Suomen taantuma on itse tehtyä ja ihan omaa syytä. "Valitettavasti" , sanoisi Mara Ahtisaarikin. Riidelkää lisää, niin Suomi luokitellaan kohta banaanivaltioksikin. Ahneella on tunnettu loppunsa. Siihenkö pyritte? Vaiko koivistolaiseen, bernsteinilaiseen vallankumoukseenko?

Jyrki Paldán

Hallituksen tehtävä riippuu ihan keneltä kysytään.

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Tämä on taas tätä rasittaavaa, joskin niin tuttua valheellista oppositiohöpinää.

Aikaa on ollut demareilla ja mahdollisuuksia vaikka mihin, ne näytöt vaan ovatkin sitten melko vaatimattomat.

Helistekin höpöttää jatkuvasti siitä, että meillä on ollut porvarienemmistö, porvari valtionvarainministeri jne. Tämä jos mikä osoittaa vaan sen, että kyseinen politiikka on mainiosti kelvannut aina demareille, jos se olisi ollut niin vastenmielistä, niin eikö silloin olisi pitänyt erota hallituksesta, jos se porvaripolitiikka oli niin kauheaa.

Nämä kaikki ulostulot ovat ihan normaalia populistitsta oppositiopolitiikkaa, paljon puhetta, mutta sisältö onkin sitten normaalia huttua.

Muistakaa sitten ensi vaalien jälkeen romahduttaa tämä kauhea porvaripolitiikkaa, veikkaanpa vaan, että hallitusovien auettua, kelpaa taas ihan mikä vaan.

Pekka Heliste

Porvareiden väitehän on, että Suomen ongelmat johtuvat harjoitetusta sosialistisesta politiikasta .

Käyttäjän ilkkavarsio kuva
Ilkka Varsio

Pekka Heliste

Ei kaikki ongelmat, mutta valtiontalouden ongelmat varmasti. Maksuttomia palveluita tarjotaan ylenpalttisesti palkansaajille joilla on ne varaa itse kustantaa.

Pekka Heliste Vastaus kommenttiin #43

Suurin menoerä julkisella sektorilla on palkkameno.

Tämä juontuu vuoteen 2007 kun Katainen/Kokoomus osti vaalivoiton lupaamalla julkiselle sektorille ylisuuret palkankorotukset ja Vanhanen täydensi katastrofia mainostamalla jakovaraa

Tuota Vanhansen jakovaraa ei koskana syntynyt ja nyt tuo ylisuuret palkat pitäisi sopeuttaa todelliseen talouteen

Eli 20 % , kataislisä, pitäisi leikata pois julkisen sektorin palkoista.

Ja jos se ei riitä niin sitten voidaan nostaa veroaste 2000 tasolle, ei silläkään verotasolla Suomella huonosti mennyt

Ja ellei tämäkään riitä niin sitten voidaan leikata hyvätuloisten tulonsiirroista

Kotitalouksien saamat tulonsiirrot (I=pienituloisin 10 %) ,(X =suurituloisin 10 %)
Vuosi 2013
I) 10 910 II) 15 255 III) 17 077 IV) 17 564 V) 17 052 VI) 14 238 VII) 13 027 VIII) 12 225 IX) 12 219 X) 14 784

Niko Sillanpää

1) Pörssiyhtiöistä vain noin kolmasosa jakoi merkittäviä osinkoja ja suurimmat osingot jakoivat kansainvälisesti toimivat firmat, joiden busineksesta ja työntekijöistä valtaosa on ulkomailla (esim. Kone).

2) Osinkojen jakaminen investointien asemesta kertoo lähinnä, että Suomeen ei kannata nykyolosuhteissa investoida, koska odotettavissa oleva tuotto pääomalle on heikko.

3) "Tempputyöllistäminen" ei ole kestävää työllisyyden hoitamista. Kutsuttiin tätä sitten vaikka "työllistämisseteliksi".

4) Siitä samaa mieltä, että hallituksen lupaus 250000 työpaikan luomisesta tuskin onnistuu näillä makrotalouden fundamenteilla tässä toimintaympäristössä (euro), kilpailukykypaketti/yhteiskuntasopimus/"Suomen malli" tai ei. Valuuttaunioni tarkoittaa, että olemme valinneet korkeahkon työttömyysasteen sopeutumismekanismina.

5) AY-liikkeen epätoivoinen tarraaminen menneeseen valtaan ja etuihin, jotka eivät enää ole taloudellisten realiteettien piirissä, tulee päättymään vain surullisesti.

Käyttäjän amgs kuva

Hyvä aihe. Suomessa jankutetaan, että palkkoja pitää alentaa kilpailykyvyn ja työllisyyden parantamiseksi. Luin kuitenkin Jyrki Palon kirjoitus Espanjan keinoista Yleisradion sivuilta. Espanjassa palkat on alennettu, mutta silti työttömyys ei ole laskenut merkittävästi. Eli, vaikka työnantajat maksavat vähemmän palkkaa, työpaikkoja ei synny! Mihin ne rahat menevät? Palkkojen alentaminen on epäluotettava työttömyyden vähentämiskeino. Toivon mukaan AY pysyy jatkossakin hereillä.

http://yle.fi/uutiset/espanja_paransi_kilpailykyky...

Käyttäjän ilkkavarsio kuva
Ilkka Varsio

Ana María Gutiérrez Sorainen

Ne rahat menevät yritysten taseisiin ja tappioden vähenemiseen. Entistä harvempi yritys tekee enää konkurssin Espanjassa joka takaa yrityksissä työskentelevien työpaikkojen säilymisen.

Spain has the one of the world’s lowest business bankruptcy rates (number of
business bankruptcies divided by number of firms).

Ajattelitko sinä, että hyöty menee kapitalistien taskuun ? Minä ajattelin, että palkkojen sopeuttaminen kysyntään säilyttäisi edes työpaikkoja konkurssien sijaan.

Käyttäjän amgs kuva

Varmasti niinkin. Vaikka palkat laskevat, työntekijöiden työaika ja työtaakka eivät ole laskeneet. Onhan Suomessakin jo noita matalapakaisia paikkoja ja työllistämistemppuja. Espanjan kokemuksesta kuitenkin voi sanoa, että palkkoja alentamalla, työpaikkoja ei ole syntynyt paljon.
Enemmän kuin palkkojen alentaminen työttömyyden väheneminen voi johtua maastamuutosta, ym.

Käyttäjän juhaniyt kuva
Juhani Ylä-Tulijoki

Ei kai työttömyyden hoitoon kannata keskittyä vaan työllisyyden hoitoon. Voidaan tehdä vaikka mitä työllistämisseteleitä ja muita temppuja mutta tauti ei parane ennen kuin ruvetaan hoitamaan itse sairautta, kipulääkitys ei auta pitkän päälle.

Työpaikka joka on luotu työllistämissetelillä tai jollain muulla tukitoimella katoaa kun kun tuki loppuu ellei tuona aikana yrityksellä ole ollut mahdollisuutta kasvaa. Ja yleensä tuo aika on sen verran lyhyt että kasvua ei ennätä tapahtua. Eikä tästä ole ollut kansantaloudellisesti juurikaan hyötyä.

Ainoa mahdollisuus valtiolla on yrittää luoda aikaan sellainen tilanne että yrityksen kannattaa työllistää, mutta kuten huomattu on, se on vaikeaa. Kun asioista sovitaan konseksussessa (vaikea sana) niistä ei päästä sopuun. Suomen työmarkkinat ovat huonot, hitaat, byrokraattiset ja kankeat.

SDP:n malli vain jatkaa samaa linjaa. Kiristetään yritysten ja pääoman verotusta, jolloin loppukin investointihalukkuus katoaa. Luodaan työllistämistuella lyhytaikaisia työpaikkoja joista ei ole oikeastaan mitään hyötyä. Ne eivät ole todellisia työpaikkoja.

Me vain emme enää pärjää kilpailussa maailmalla tällä systeemillä. Lisää oikeita työpaikkoja on turha odottaa. Niitä ei tule. Jos olet nuori, kielitaitoinen ja koulutettu niin kannattaa lähteä muualle, peli alkaa olla menetetty.

Käyttäjän mikkokokko kuva
Mikko Kokko

Mitens oli edellisen hallitusen työttömyyden hoito? Tuliko niitä 100 000 työpaikkaa mitä Urpilainen lupasi? Oli työministeriäkin, monen kunnioittavaa Ihalaista.

Vai tuli vain työttömyyttä?

Manna Ryynela

#52: "Mitens oli edellisen hallitusen työttömyyden hoito? Tuliko niitä 100 000 työpaikkaa mitä Urpilainen lupasi?"

Se ehkä oli työttömien onni että ne Jutan lupaamat 100 000 työpaikkaa jäivät pääosin avautumatta.

Jos katsoo oikein tarkasti mitä Jutta lupasi, niin ilmenee että Jutta ei koskaan puhunut 100 000 uudesta palkkatyöpaikasta vaan pelkästään työpaikasta.

Kiitos varsinkin SDP:n ja sen taannoisen työministerin rva Filatovin, nykyään sana työpaikka ei välttämättä ole yhtäkuin palkkatyöpaikka, vaan yhä useammin kyseessä on rangaistuksen uhalla tarjottu sosiaalipalvelu eli Kelan maksama työttömyyskorvaus + 9 euroa/työpäivä pakkotyöpaikka.

Ja niitä 9 euroa/työpäivä pakkotyöpaikkoja ei tarvita ensimmäistäkään jo olemassaolevien lisäksi, vaan päinvastoin nykyisetkin tulisi mitä pikimmin muuttaa tai palauttaa normaaleiksi palkkatyöpaikoiksi.

Länsimaisen lainkäytön ytimessä on perusperiaate että syytöntä ei tule rangaista, ja että mistä hyvänsä syytetty on lähtökohtaisesti syytön kunnes hänet syylliseksi osoitetaan ja todistetaan, joten työttömien rankaisu työttömyydestään määräaikaisin palkkattomin pakkotöin on länsimaisen oikeuskäytännön perusperiaatteiden vastaista toimintaa, ja häpäisee Suomea oikeusvaltiona.

Terho Nikulainen

Lassi Jääskeläinen,

lainaus sinulta: "Työttömyys kasvaa ja työttömiä on jo 250 000. Työllisyysaste on säälittävät 68%. Mitä tekee hallitus? Leikkaa työllisyysmäärärahoista ja yrittää saada työttömät töihin piiskaamalla, vaikka työpaikkoja ei ole sen enempää."

Olen samaa mieltä, olen ihmetellyt tuota työhönajamisklausuulia, kun työpaikkoja ei ole eikä yrityksiä synny kuin silloin, kun on yritysidea ja kun on henkilö tai henkilöitä, jotka haluavat idean toteuttaa eli perustaa yrityksen sitä toteuttamaan.

Työttömyys lisääntyy sitä mukaa kuin kansalaisilta leikataan, koska se on suoraan pois suomalaisilta yrityksiltä, jotka joutuvat vaikeuksiin, kun kansalaisten maksukykyä heikennetään jatkuvasti. Tässä leikkauspolitiikka on täydellisesti päämääränsä kanssa ristiriidassa: yritetään lisätä työllisyyttä, mutta lisätään työttömyyttä, kun yritykset menettävät asiakkaitaan kiihtyvällä tahdilla, sitä enemmän mitä kauemmin leikkausviikate niittää.

Pekka Heliste

Työllisten määrä 2005-2015 miljoonaa henkeä.

2005 2,378
2006 2,416
2007 2,459
2008 2,497
2009 2,423
2010 2,410
2011 2,428
2012 2,431
2013 2,403
2014 2,386
2015 2,368

Työttömien määrän kasvu ei ole syntynyt juurikaan työpaikkojen menetyksen vuoksi.

Työttömyyttä on kasvattanut viime vuosina eläkeiän nosto ja eläkeputken lyhentäminen

Yhteisöveron laskukaan ei ole lisännyt työpaikkoja vaan pikemminkin vähentänyt

Käyttäjän PekkaKeskinen kuva
Pekka Keskinen

Demareilta olisi varmasti tulossa lääkettä työllisyyden hoitoon, mikä tarkoittaa rahan kierrättelyä taskusta toiseen, mutta ei mitään rakenteellista tai pysyvää ratkaisua. Tällä hetkellä hallitus tekee enemmän työllisyyden eteen, kuin yksikään hallitus vuosiin. Toki sekin tekeminen on minusta liian vähäistä, mutta silti enemmän kuin muut. Demareita kysyttiin mukaan, mutta demarit tiesi, että oman etupiirin ja korporaatioon koskeminen olisi käynyt kalliiksi kannatukselle ja siksi oppositoon huilaamaan.

Toimituksen poiminnat